Firma Dell zaprezentowała wyniki badania[i] Future Workforce Study, przeprowadzonego w Europie i RPA na zlecenie Della i Intela, które analizuje globalne trendy technologiczne kształtujące nowoczesne miejsca pracy. Wskazują one, że prawie połowa pracowników w tych regionach uważa, że ich obecny pracodawca w niewystarczającym stopniu wykorzystuje najnowsze technologie.
Badanie 2016 Future Workforce Study, przeprowadzone przez firmę badawczą PSB, objęło blisko 4 000 pracowników pełnoetatowych z małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w 10 krajach. Wielu spośród respondentów z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i RPA wątpi, że w ciągu najbliższych pięciu lat będzie pracować w inteligentnym biurze. Zaznaczają przy tym, że technologie stosowane w ich obecnym miejscu pracy pozostają w tyle za rozwiązaniami, jakie wykorzystują w celach prywatnych. Badanie wskazuje, że postęp technologiczny w istotny sposób wpływa na oczekiwania pracowników względem pracodawców, a firmy, które nie podążają za najnowszymi trendami, mogą tracić pracowników.
Technologia zdążyła już wywrzeć ogromny wpływ na nasze sposoby komunikacji w miejscu pracy. Wielu ankietowanych, w tym zdumiewający odsetek millenialsów w RPA (67%), uważa, że spotkania twarzą w twarz staną się niepotrzebne. W niedalekiej przyszłości innowacyjne technologie takie jak Internet rzeczy (IoT) i rzeczywistość wirtualna (VR) mogą stać się kluczowe w miejscu pracy, dzięki czemu wykonywanie zadań samodzielnie lub w grupie stanie się bardziej efektywne.
„Współcześni pracownicy coraz częściej oczekują od swoich pracodawców bezproblemowego i bezpiecznego udostępniania najnowszych technologii” ¾ powiedział PJ Dwyer, Client Solutions, Dell EMEA. „Pracownicy przekonali się na własne oczy, jak nowe technologie mogą pomóc im lepiej wykonywać pracę, dlatego bardzo chętnie wykorzystują je, by zwiększać swoją produktywność. Mimo że wielu pracodawców ostrożnie podchodzi do tej kwestii, mają oni wyjątkową możliwość wyznaczania trendów na rynku pracy i zwiększania produktywności zatrudnianych przez siebie osób”.
Najważniejsze informacje
- Pracownicy, zwłaszcza w RPA (67%) i Wielkiej Brytanii (47%), uważają, że ich biura nie są wystarczająco inteligentne (w skali globalnej odsetek ten wynosi 44%). Są oni gotowi na to, aby ich przedsiębiorstwa wdrożyły najnowsze rozwiązania w celu usprawnienia pracy, jednocześnie mają jednak mieszane uczucia odnośnie tego, czy faktycznie to nastąpi w ciągu najbliższych pięciu lat.
- Praca zdalna coraz częściej postrzegana jest jako element poprawiający jakość życia oraz produktywność, a umożliwiają ją nowe technologie. Ogromny odsetek pracowników zdalnych w Niemczech (95%) i Wielkiej Brytanii (87%) twierdzi, że lubi swoją pracę. Technologia umożliwiła zmianę stylu życia, co przełożyło się również na styl pracy i preferencje zawodowe. Aby nie pozostać w tyle i sprostać oczekiwaniom pracowników, firmy powinny oferować bardziej elastyczne opcje pracy.
Pracownicy mają świadomość, że technologie umożliwiające nowe opcje pracy wymagają dedykowanych zabezpieczeń i infrastruktury. Zdaniem respondentów z Europy i RPA zaawansowaną ochronę przed zagrożeniami powinna stanowić priorytet w ich miejscach pracy.
- Rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR) mogą pojawić się w przedsiębiorstwach szybciej, niż nam się wydaje. Aż 61% pracowników w Europie i RPA chętnie skorzystałoby z takich rozwiązań w swojej pracy zawodowej. Najczęściej wymieniane potencjalne zastosowania to rozwijanie nowych umiejętności w realistycznych środowiskach wirtualnych (25%), rozwiązywanie problemów i wysuwanie nowych pomysłów dzięki wizualizacji 3D (18%) oraz prowadzenie prezentacji dla klientów z użyciem rozwiązań interaktywnych (15%).
Ponadto, ponad połowa pracowników w Europie i RPA (52%) uważa, że wprowadzenie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji ułatwiłoby im pracę.
- Technologia ma również znaczenie, jeśli chodzi o pozyskiwanie i zatrzymywanie pracowników. Dotyczy to przede wszystkim millenialsów. W Niemczech 79% z nich deklaruje, że nowoczesne technologie ułatwiają im wykonywanie obowiązków zawodowych. W tym kontekście nie dziwi fakt, że znaczna część z nich byłaby gotowa odejść z pracy, gdyby technologie udostępniane przez pracodawcę nie spełniały ich oczekiwań (taką gotowość deklaruje aż połowa millenialsów we Francji). Ponadto, millenialsi w Europie (we Francji aż 86%) i RPA przyznają, że wybór technologii udostępnianych przez potencjalnego pracodawcę wpłynąłby na decyzję o przyjęciu bądź odrzuceniu danej oferty pracy.
Informacje o badaniu Future Workforce Study
Firmy Dell i Intel zleciły firmie PSB przeprowadzenie badania Future Workforce Study, które objęło 3 801 pracowników pełnoetatowych (praca ponad 35 godzin w tygodniu) z małych, średnich i dużych przedsiębiorstw z 10 krajów (Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Japonia, Brazylia, Chiny, Indie, Kanada i RPA) oraz siedmiu sektorów (szkolnictwo, administracja publiczna, usługi finansowe, służba zdrowia, produkcja przemysłowa, media i rozrywka oraz sprzedaż detaliczna). Ankieta ilościowa została przeprowadzona w okresie od 5 kwietnia do 3 maja 2016 r. Szczegółowe informacje o badaniu można znaleźć na stronie Dell oraz w mediach społecznościowych pod hasztagiem #FutureWorkforce.
[i] Dell and Intel Future Workforce Study 2016. Dell i Intel zleciły firmie Penn Schoen Berland przeprowadzenie ankiety ilościowej w okresie od 5 kwietnia do 3 maja 2016 r., która objęła 3 801 pracowników pełnoetatowych (praca ponad 35 godzin w tygodniu) z małych, średnich i dużych przedsiębiorstw z 10 krajów (Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Japonia, Brazylia, Chiny, Indie, Kanada i RPA).